wenselijke voorzieningen doorstroom senioren

Wat wil de senior op de woningmarkt? 

Om lucht te creëren in de oververhitte woningmarkt is doorstroming van senioren waarbij gezinswoningen vrijkomen, een veel gehoorde oplossing. Waarom lukt het niet senioren tot verhuizen te stimuleren? Senioren laten zich niet dwingen om te verhuizen, ze willen zelf de keuze maken. Blijkbaar weten we onvoldoende wat de woonvraag van deze mensen is.

Floor Riemersma deed voor de opleiding Vastgoedkunde aan de Hanzehogeschool Groningen bij DubbeLL onderzoek naar ‘Doorstroming op de woningmarkt’. Ze stelde voor DubbeLL het adviesrapport ‘Huiskameraad gemeente Gooise Meren’ op met de concrete onderzoeksvraag: 

Aan welke eisen moet een thuis voor senioren in de gemeente Gooise Meren voldoen om senioren te kunnen verleiden tot verhuizing? 

De doelgroep bestaat uit wens- en noodverhuizers met een leeftijd tussen de 60-80 jaar die wonen in een koop- of huurwoning in de gemeente Gooise Meren. Zij willen voornamelijk in dezelfde stad of dorp (niet buurt of wijk) blijven wonen als waar nu gewoond wordt. Gewenste voorzieningen op loopafstand van 500 meter: de supermarkt, winkels & verzorging, apotheek, huisartsenpraktijk en de OV-halte. Huishoudelijke hulp en een maaltijdservice zijn belangrijke services. Voor de wensverhuizers is extra verzorging ook welkom. De beschikking over een parkeerplaats en gemeenschappelijke buitenruimte is voor de gehele doelgroep wenselijk. 

Welke woning verleidt de senior van het nest?  

Een appartement, ongeacht dit huur of koop is, is het meest gewenste woningtype. Daarbij heeft de toekomstig kopende wensverhuizer voorkeur voor een benedenwoning. Het aantal kamers is afhankelijk van de huishoudensgrootte. De eenpersoonshuishoudens willen voornamelijk twee slaapkamers, en de meerpersoonshuishoudens drie slaapkamers. Minstens één en liefst meer extra kamers dus. Niet het compactere wonen wat je bij empty-nesters hoopt te zien. 

Imagoverbetering voor collectieve voorzieningen 

Als gedeelde voorzieningen geven de respondenten aan voordeel te zien in een collectieve tuin maar dan naast de eigen privétuin. Dat impliceert dat het concept Huiskameraad - dat sterk inzet op meerwaarde in delen van bijvoorbeeld een grote gezamenlijke keuken naast de privékeuken, deelauto’s en overige mobiliteit inclusief parkeren, sportvoorziening - voor een andere groep dan de respondenten aantrekkelijk is. Het geeft ook aan dat Huiskameraad kan werken aan voorlichting om bekendheid en acceptatie van gedeelde voorzieningen en diensten te verbreden.